Bali

Onvoorstelbaar, wat vliegt de tijd! De eerste maand is echt omgevlogen. Na 30 dagen Java en Bali zitten we nu alweer een paar dagen Down Under! We hebben een campervan gescoord waarmee we rondtoeren door Zuidwest-Australië. Het kamperen in de overweldigende natuur, de dagelijkse BBQ, de kangoeroes, de kleurrijke vogels en het gebrek aan elektriciteit en internet brengen ons helemaal terug in de tijd.

We bulken nu al van alle indrukken hier, maar hebben nog geen verslag gedaan van onze belevenissen op Bali. Het schiet er al snel bij in merken we, ook omdat we geen internet hebben (behalve nu dus heel even, nu we na een paar dagen weer even in de bewoonde wereld komen). Dus voor we Bali overslaan, even een kort verslag

Laughing

De eerste week hebben we doorgebracht in Lovina. Het was ons plan om hier een paar dagen te blijven, maar de gastvrijheid van Klaas en Eka, hun dochtertje Ana en het heerlijke zwembad bij hun huis konden we moeilijk achter laten.

Hun accommodatie, Villa Balinda, is een enorme aanrader. Wij hadden het grote geluk dat ze de gastenkamers aan het verbouwen waren, waardoor we een prachtige kamer in de villa mochten gebruiken. De hele locatie is een paradijs van bloemen, vogels en vriendelijkheid. Een plek voor genieters.

Lovina is een rustige kustplaats in het noorden. Een perfecte uitvalsbasis om het noordelijke deel van het eiland met scooters te verkennen, wat we ook gedaan hebben. We hadden enige twijfels over onze veiligheid - het verkeer is ook hier chaotisch dus vrij link en de Balinese scooters kunnen 120 km/u - en we hebben geen motorrijbewijs, wat officieel moet. Maar goed, dat heeft ongeveer niemand hier. En áls een agent je wilt laten stoppen geef je een dot gas en weg ben je. In het begin een beetje onwennig om voor de politie te vluchten, maar het is ofwel vluchten, ofwel de spaarpot van oom agent spekken. Een beetje een kat-en-muis-spelletje en de agenten hebben hier een leuke bijverdienste aan. Overigens hebben de meeste locals ook geen motorrijbewijs, maar wel allemaal een scooter...

Undecided

Indien de agent zelf ook een snelle scooter heeft kun je beter niet doorrijden. Dan is het een kwestie van onderhandelen over de 'boete'. Met 50.000 roepia (€4,00) schijn je een een heel eind te komen.

Tijdens ons eerste tochtje hebben we gebadderd in heetwaterbronnen. Een grappige ervaring om te zwemmen in warm vulkanisch water terwijl de luchttemperatuur de 30 graden ruim overschrijdt. Halverwege onze 2e scootertocht door de bergen kwamen we in een gigantische tropische regenbui terecht. Normaal duren deze nooit lang, maar ditmaal hield het niet op. In een stortregen die je binnen 10 seconden doorweekt, sjeesden we de berg af over wegen die inmiddels meer weg hadden van snelstromende rivieren, terwijl we geen hand voor ogen zagen door de stortregen (zou toch een vondst zijn hier, helmen met ruitenwissers).

Onze tweede stop op Bali was Ubud, het culturele hart van het eiland. Overal zijn prachtige, kleine kunstgalerijtjes te vinden en verschillende Europese kunstenaars hebben zich hier in de loop van de jaren gevestigd. Iedere dag is er wel ergens een traditionele dansvoorstelling te zien. Wij vonden vooral het Monkey Forest sanctuary erg leuk. Hier wonen 300 Balinese Makaken in een stuk jungle aan de rand van de stad. Ze zijn heilig verklaard, net als alle andere levende wezens in het bos; de bomen, de insecten en uiteraard de tempel. In de directe omgeving zijn schitterende rijstvelden en pittoreske dorpjes. In het busje van Lovina naar Ubud hebben we Mickael ontmoet, een Franse reiziger met wie we een poosje optrokken en uiteindelijk naar Kuta zijn gegaan.

Kuta is een kustplaats in het zuiden die vooral bekend is als party-place voor vele hoofdzakelijk Australische toeristen. Het was niet ons plan om hier naartoe te gaan maar Russ, de Australiër met wie we op Java een tijdje zijn opgetrokken, was hier nog een paar dagen voor hij weer naar huis zou gaan. En als je eenmaal in Kuta bent ontkom je niet aan het feesten; we hebben tot diep in de nacht (ofwel vroeg in de ochtend) gedanst op de muziek van een goeie coverband en een DJ, met de lekkerste coctails binnen handbereik.

De laatste paar dagen hebben we doorgebracht in Sanur, een rustiger, groen kustplaatsje aan de zuidoostkust. We overwogen nog even een scootertochtje maar lieten dit idee toch maar varen. De filmische vlucht voor de politie, die ons 2 keer wilde aanhouden (1 keer voor tegen verkeer in scooteren en 1 keer voor controle) zat nog redelijk fris in ons geheugen. We hebben geracet voor ons leven, met 2 scootertjes luid claxonnerend door de wirwar van kleine steegjes om er zeker van te zijn dat we ze kwijt waren.

Dat we op de geplande datum in Australië zijn aanbeland mag ook een wonder heten. Tijdens het inchecken voor onze vlucht kwamen we erachter dat we compleet vergeten waren om onze visa aan te vragen. En zonder visum kom je het vliegtuig echt niet in. OEPS

Surprised
Het enige wat we konden doen was alsnog de visa online aanvragen en hopen dat de permissie op tijd verleend werd, wat normalerwijze echt niet binnen een uur het geval is. De enige internethotspot zat bovendien buiten de luchthaven, dat werd dus rennen.

Na tig keer naar de balie binnen van Air Asia en terug naar buiten te zijn gerend, om hun te laten checken of onze paspoorten al een permit hadden, wisten we niet wat we hoorden toen echt nét op tijd ineens de vergunning verleend bleek. We hebben even staan springen, want we hadden er ons al bij neergelegd dat we heel veel geld en moeite kwijt waren door deze stommiteit.

Dat we vlak voor boarden ontdekten dat we 150.000 Rp p.p. airtax moesten betalen (dus wéér naar buiten, want daar is de enige pinautomaat, de security keek nu echt niet meer blij... wij natuurlijk wel), vonden we niet zo heel erg meer. We konden naar Australië!! En we hadden er superveel zin in!

Tot laterz!

Cool

Robert

hi bas en miriam, was het lezen tot nu toe al een feest van herkenning.......Australia is mjn favoriet....dus....geniet en ga het feestje vooral uitbreiden !

G'day and seeya !

Jasper

Mooie avonturen hoor op Bali!

Met een campervan door de Australische wildernis trekken klinkt ook super. Doe je Hofjes de groeten wanneer jullie ze zien.

Groetjes!

Iesel

De avonturen van Bami op Bali. Je moest het in stripvorm uitbrengen :). De tijd gaat inderdaad snel, dus geniet er maar extra van (of anders een paar maanden aan jullie reis breien). Hier iedereen rond en gezond.
Groetjes!

Gerard

Af en toe 'uit je dak gaan' zoals julliie in Kuta beach hebben gedaan moeten jullie gewoon blijven doen immers je hebt natuurlijk ook weleens te maken met stress op zo'n reis en dan is een flinke feestparty hiervoor een goed medicijn. In dit geval had je het feesten dus eigennlijk na het inchecken in Denpassar voor de trip naar Australie moeten doen :)
Troost je, jullie zijn niet de enige die deze fout hebben gemaakt. Twee jaar geleden ging ik vanuit India een weekje naar Klaas en Robyn echter bij het inchecken in Signapore voor de reis naar Brisbane, bleek ik niet over een visum te beschikkken , stom , stom , stom, Gelukkig zijn er op Changi airport diverse terminals met kostenloos Internet aanwezig en kreeg ik al binnen 5 min. het visum binnen dus ik weet exact hoe jullie je gevoeld moeten hebben.
Next stop ' Down Under' ! Ik hoop dat jullie al wat verdiept hebben in de Australian Slang words, maakt het communiceren wel een stuk gemnakkelijker! En pas op voor de overstekende roo's [kangeroo's] en Joe Blake's [slangen]. Doe de groeten aan de family!

Steven

leuk die plekken. Brengt allemaal herinneringen naar boven. Ubud en omgeving is echt geweldig. Nu naar het dure australië maar zeker niet minder mooi! Doe onze familie de groetjes. dikke kus Annieke en Steven

Wout en Rik

Hallo luitjes, vanuit Swif wensen we jullie een mooie reis naar Australié'
dikke knuffel beide.

LEIDY EN BERT

HOI BAS EN MIRIAM

GEWELDIG DE REISVERHALEN TE LEZEN, DOOR HOE HET GESCHREVEN WORDT LEES JE HET ALS EEN BOEK (TROUWENS GEEN GEK IDEE VIND IK ZELF) VOOR OMA PRINTEN WE DE EERSTE MND. UIT ZODAT ZIJ OOK MET JULLIE MEE KAN REIZEN. WIJ WENSEN JULLIE VEEL REISPLEZIER IN DOWN UNDER EN ZIJN JULLIE BIJ DE FAM. GEARRIVEERD DOE DAN DE LIEVE GROETJES

PS. MIRIAM BEETJE LAAT; NOG GEFELICITEERD MET JE VERJ. TROUWENS VRESELIJKGELACHEN HOE JE DIE DAG BESCHRIJFT.

LIEFS LEIDY EN BERT

Fanny (Albany)

He Bas en Miriam! Ziet er super uit! Hoe was de trip van Albany terug naar Perth en waar verblijven jullie nu? Ik ben nu in Adelaide en ga waarschijnlijk (alles is een vraagteken :)) maandag naar Melbourne! Let me know wie wat waar en misschien kunnen we ergens een biertje doen :)

Liefs Fanny

Miriam

Hé die Fanny,
Wij vertrekken vanmorgen uit Melbourne om 11 dagen rond te toeren met een campervan, Great Ocean Rd, Grampians, Wilson's Prom. Missen we elkaar nét hier...!
De 20e gaan we naar Sydney tot begin januari (idd waarschijnlijk).
Ik zoek je nog wel op op facebook - kijken of onze onze ergens kruisen.
Mocht je geen couch hebben in Melbourne, ga dan naar Greenhouse Backpackers! Absoluut de beste low budget plek die je kan krijgen en op de beste plek.
Zat leuke pubs in de buurt. You´ll love it!

Liefs & until we meet again! Miriam

Bas

Hey Fanny,
Wat een grappig toeval dat we elkaar langs de Great Ocean Road tegen kwamen. It's a smaal world. Dat biertje komt er in Sydney of Brisbane vast wel van!

See ya! Bas

Bas

Wat een lieve reacties laten jullie trouwens toch allemaal achter op ons blog :o) Heel leuk om te lezen en te weten dat er door jullie wordt meegeleefd!!

Superleuk dat jullie de blog voor Oma hebben geprint Leidy en Bert! Heeft Oma genoten van de eerste maand?

Gerard, heb je de mail ontvangen?

Liefs van ons