Jakarta

18/10, aankomst

De foto van de dag. Leek me wel een goed idee, elke dag één foto kiezen. Niet dat we elke dag internet hebben, verre van zelfs, maar evengoed. Wie weet helpt het een beetje in de dringend te leren fotoselectiekunde...

In elk geval komt de foto van vandaag niet in beeld. Die zit in ons hoofd. We hadden de camera niet meegenomen naar onze 1e maaltijd in Jakarta. Maar 1 foto zou de setting van het etentje in ons guesthouse ook niet kunnen weergeven. De foto moet laten zien hoe supertof de medewerkers zijn, hoe we werden gevraagd tussen bamboes en palmen over een paadje met kaarsen naar een donkere kamer te lopen en hoe daar een tafel gedekt stond vol kaarsen (ook al is het 33 graden) en vol schaaltjes met gigalekkere kunstwerkjes.

We wisten niet wat we zagen, proefden, genoten en zweetten (33 + kaarsen... zeg 40 gr).

Het guesthouse ligt in een gezellige wijk in Jakarta. Samen met de lach- en toetergrage chauffeur Soekorotto die ons vanmiddag op Soekarno Airport ophaalde, zagen we wat er bedoeld wordt met: in Jakarta is het 'druk' op de weg. Hahaha druk! Dekt geen enkele lading. Alles knalt toeterend door elkaar heen; auto´s, halve busjes, riksja´s, bedelaars, paard en wagens (of paard óp wagen, paard had duidelijk geen idee wat dat voor zin had) en vooral brommers, véééél brommers. Wel allemaal braaf met helm. En vaak met een uk tussen 2 groteren ingeklemd.

Vanavond tijdens een wandeling in de buurt, zien we dat men erg toegankelijk is hier. Een moslimgroet wordt met een rijke lach en een paar vriendelijk klinkende wensen beantwoord. Af en toe spreekt iemand een paar woordjes Engelsachtig, maar het is echt een kampung-omgeving. We hebben in de wijde omgeving geen andere blanken gezien.

We hebben ook een paar huisdieren, een gekko heeft z´n vaste plek op de muur en in de badkamer zit een knusse kakkerlak te gluren hoe we douchen. Of ie nou uit het toilet kwam of netjes geklopt had, hij had zo te zien geen vaste plek. Die gaven we em. Buiten. Toch warm zat.

Oja, ook leuk: denken dat je nog zat tijd hebt om te boarden... Tetteren ineens onze namen door heel Zaventem... Last call.

sas

Echt genieten, jullie in t eggie en ik van t verhaal xxxxx

Iesel

Fijn te lezen dat jullie goed zijn aangekomen.
Mijn Indonesische ex-collega die nu in Nieuw-Zeeland woont, gaat pas in december naar haar thuisland, maar ze zei dat ze jullie later met veel plezier een rondleiding geeft in Dunedin, NZ (indien jullie daar ooit in de buurt komen). En op het noordeiland heb ik nog een Chileense oud-collega wonen, dicht bij Massey. Oh en in Vietnam .... Waarom ga ik eigenlijk zelf niet op wereldreis? ;)
Veel plezier ginder!

Ineke Wieman

Superleuk om te lezen. En een feest van herkenning :-).

Lucas

Jullie reisverhaal leest makkelijk en ik kan mij er echt een beeld bij vormen bij jullie verhaal.

Astrid

Hoi Lieverds,

Leuk om jullie eerste verhaal te lezen. Krijg er echt een beeld van hoe jullie het daar hebben, super lijkt het me daar! Tot jullie volgende verhaal!

xx

Suzanne

Hey Miriam , Leuk te lezen dat jullie goed zijn aangekomen op jullie eerste bestemming , avonturen zijn begonnen dus . Geniet van alle ervaringen en mogen er veel toffe mensen jullie pad kruisen....Groetjes , Suzanne (chesapeake)

HANNAH van Nes

Hahaha, heb je zowat in die uitlaatgassen met je mond gehangen ofzo?? Hi-la-risch.
Zorg dat je niet allemaal van die illegale ziektes meeneemt deze kant hee :)
+ IK HEB EEN BEUGEL (blokjes) Ö

Masha

Hahahaha nou miriam, het is duidelijk dat je talent voor schrijven hebt.Je beschrijft het zo dat ik het helemaaal voor me kan zien. Klinkt echt mooi daar! Wil ook graag naar Indonesie... Idd dat verkeer in zulke landen is echt niet normaal ja. Wereld van verwondering. En die kakkerlak! Baaah! Nog lief dat jullie m netjes buiten hebben gezet.. Bij ons kwam er deo en een vuurtje aan te pas :s sorry! tot het vlgnd verhaal~! xx

Ingrid Marges

Tip voor Miriam:Blondeer je haar, dan wordt je net zo popi-jopi als je mannetje :) Leuk idee, foto van de dag! Groetjes ook van Pieter Maureen en Joshua

dora

leuk verhaal en heel herkenbaar. Maar det topper is toch nog even "last call"hahaha.

Wout en Rik

Hallo luitjes, we genieten van jullie reisverslag we wachten met spanning op meer nieuws.
groetjes en liefs van Wout en Rik.

P.s de groene paprika is lombok heeeeet he maar wel
heeeeeel lekker. Selamat makan!

gerrie

Ha Bami,

ik voel me direct in tropische sferen ondergedompeld. De sfeer kom helemaal terug!!

kathy

feest van herkenning,zalig...geniet ervan !

Coco

Thanks for the great post Miriam - love hearing about your first hand experience in Indonesia as we have so many historical connections to the place. This post made me want to add Indonesia to my "must visit" list for someday in the future!