Brisbane

Begin januari zijn we vanuit Sydney aangekomen in Queensland, aan de oostkust van Australië.
De eerste periode hebben we gelogeerd bij Klaas & Robyn (mijn oom en tante) die in een buitenwijk van Brisbane wonen. Met hen hebben we leuke uitstapjes gemaakt, oa naar de stranden van Surfers Paradise, Gold Coast, Sunshine Coast en naar Mount Tamborine, een hoger gelegen regenwoud. Ook hebben ze ons meegenomen naar Byron Bay, de meest oostelijk gelegen plaats in Australië. In tegenstelling tot de zeer toeristische stranden van Sunshine Coast en Gold Coast, waar alles is volgebouwd met appartementencomplexen, heeft dit gebied nog z'n authentieke sfeer behouden. In het gezellige centrum van Byron Bay zijn vele alternatieve winkeltjes en eettentjes te vinden en de mooie zwem- en surfstranden hebben prachtige waves waarin we konden bodysurfen.

Niet ver van Byron Bay ligt het hippiedorpje Nimbin waar je echt volledig terug gaat naar de seventies. Hier wonen vooral oude hippies die hier zijn blijven hangen (vaak letterlijk én figuurlijk)
Surprised
nadat hier in 1973 het Aquarius-festival werd gehouden. Wanneer je door de straten loopt komt de wietlucht je overal tegemoet.
Laughing
Naast de hippies hebben vele alternatievelingen zich sindsdien in het dorp gevestigd. Erg grappig en gezellig om doorheen te wandelen, één groot openluchtmuseum.

Superleuk ook om Anuschka (mijn nicht) weer te zien en Dylan (neef) en hun partners en kids te leren kennen. Voordien kenden we elkaar alleen van de brieven die we elkaar als kind stuurden en later de berichtjes via Facebook. Heel gaaf om elkaar nu als 'grown ups' voor de eerste keer te ontmoeten en tijd met elkaar door te brengen.

Het cycloonseizoen is begonnen hier en dat is te merken. Laatst is er 160 mm gevallen in 24 uur. (gemiddeld valt in Nederland in de hele maand januari nog geen 70 mm!!) Het was de natste januari in Queensland sinds 38 jaar!
Onze geplande duiktrip naar het Great Barrier Reef is hierdoor helaas vrij letterlijk in het water gevallen. Wegens het overstromen van de enige toegangsweg is the Town of 1770, vanwaar we de boot zouden nemen naar een eiland op het rif, van de buitenwereld afgesloten. We zaten in het huis van Sarah en Seth, een leuk stel dat we onlangs via-via hebben ontmoet, toen we erachter kwamen dat onze reeftrip niet kon doorgaan. Ze wonen in Bulimba vlak bij de Brisbane river, vanwaar we met de ferry in no-time in het centrum zitten. Zelf zaten zij op dat moment vast in the Town of 1770 (al had Seth een leuk vliegtuigje gecharterd om op tijd naar z´n werk te kunnen).
Om met Cruijf te spreken, elk nadeel hep se voordeel; wíj hebben met alle plezier ietsje langer op het huis gepast (en de luie loungebanken op de veranda, het zwembad en de jacuzzi) :o)
Wel een redelijke teleurstelling dat we niet naar the Great Barrier Reef konden, we hadden erg uitgekeken naar het duiktripje. Gelukkig dook er een gaaf alternatief op...

Eerder hadden we in the Blue Mountains Jess (zus van Seth) en Colin en de kleine Alice ontmoet. We hadden een leuke tijd daar dus toen ze ons uitnodigden, met een serie lokkertjes aan (water)activiteiten,
Cool
en onze duiktrip niet door kon gaan, was de keuze om de trein naar hun huis in Grafton, New-South Wales te nemen snel gemaakt. Ze wonen op een klein paradijsje vlakbij de Clarence river. Ook hier kregen we weer een prieeltje als kamer met uitzicht op een schitterende tuin met 2 enorme mangobomen en een bananenboom! Nu leerden we ook dochter Reuben, zoon Thomas en nichtje Hannah kennen.
Was supergezellig om elkaar weer te zien. Met Colin zijn we naar een goed surfstrand geweest waar hij ons surfles heeft gegeven. Colin is een zeer ervaren surfer en een uitstekende teacher. Toen een dolfijn plots opdook in de golven kon ons enthousiasme niet meer stuk (dat zijn de momenten dat je bedenkt dat je hier prima zou kunnen leven).
Na 3 dagen namen we weer afscheid van onze lieve vrienden, die we nu al weer een beetje missen.

Op de dag voor vertrek hebben we nog een gezellige get-together gehad met Klaas & Robyn en Dylan en Anuschka en aanhang. Dollen met de kids, lekker eten en drinken, poolen en 'old-Hollands' sjoelen! Een mooie afsluiter!

Los van de gemiste duiktrip, toch wel behoorlijk wat regen, een gigantische buil op Miriams hoofd (er hing een droogtrommel in de weg) en van het feit dat we de New-Zealand reisgids zojuist zijn kwijt geraakt – bad timing :s – heeft Queensland ons niks teleurgesteld.

En nu zit ons Australië-avontuur er weer op, over een paar uurtjes vertrekt onze vlucht naar New-Zealand. We kijken terug op een fantastische tijd waarin we veel hebben gezien en beleefd, geweldige mensen hebben ontmoet en dierbare vriendschappen hebben gesloten. We gaan Australië missen!

Maandag gaan we ons campervannetje ophalen in Christchurch, waar we midden in de nacht aankomen. Die gaat ons in 3 weken het Zuidereiland laten zien.

Kiwi's, here we come...!

Update: inmiddels is het maandagmiddag zijn we goed en wel in Christchurch aangekomen. We hebben vanochtend onze campervan opgehaald en gaan nu de stad verkennen. Onze eerste mini-aardbeving (4.2 op de schaal van Richter) hebben we vanochtend al overleefd.
De foto's van Queensland hopen we snel te kunnen plaatsen. (afhankelijk van de Internet-mogelijkheden onderweg :o)

Astrid

Mooi verhaal mir en bas!veel plezier in new zeeland!!! kus

marian

op naar t volgende avontuur wat n geweldige tijd hebben jullie toch , heel leuk om te lezen en jullie foto's te zien
veel plezier in New Zeeland , liefs Marian en Klaas en de kids

sas

Echt weer genoten van jullie verhaal. Veel herkenbare plaatsen waar onze (surfer)
Jeroen ook is geweest ;-)

Geniet lekker, wij doen dat hier ook in de sneeuw en op t ijs.........

xxxSas

Papaton

Wij blijven hier voorlopig bibberen in de buurt van Oud Zeeland. Van zwemmen of surfen is deze dagen geen sprake. Maar we genieten hartelijk met jullie mee. Straks gaan we schaatsen of gezellig door het ijs zakken.
Dank je wel,dat je zo goed voor m'n kadootjes gezorgd hebt. De koala-beer heb ik via je brief ontvangen en de Walzing Mathilde via je E-mail.
Geniet verder van elkaar en jullie reis en pas op voor droogtrommels en aardbevingen!

Niels

Hey Bas en Miriam, klinkt allemaal super gaaf. Wel jammer van het great barrier reed maar anders was je weer andere ervaringen misgelopen. Veel plezier in Nieuw Zeeland en kijk uit voor losvliegende droogtrommels :p

Mirjam

Hoi vrienden,

Wat leuk toch om zo met jullie mee te reizen!ik wens jullie nog een hele goeie tijd toe in Nieuw-Zeeland.
tot horens,

Liefs Mirjam

Bas

Thanks voor de lieve reacties allemaal!

Nieuw Zeeland (het zuidereiland) is helemaal top! Overweldigende landschappen, azuurblauwe meren, penguins, zeeleeuwen, albatrossen....
We zitten nu in Dunedin, een leuke studentenstad in het zuiden. Het weer is wat druilerig maar gelukkig is er ook hier wifi in de bibliotheek.

En vooralsnog geen rondvliegende droogtrommels tegengekomen :o)

dora

wat weer superleuk beschreven.... Heel veel plezierin nieuw zeeland en hier aan de snit is nog steeeeeeds niets veranderd. liefs

Bas

Thanks Dora :o)
Al volop aan het plannen voor volgende maand?